Lärdomar från Insamlingsforum 2025
Som stolt partner till Giva deltog Adoveo på Insamlingsforum 10-11:e april och från alla spännande och lärorika seminarium snappade vi upp en del lärdomar som vi gärna delar.
Generella insikter
📊 70 % av allmänhetens gåvor kommer från månadsgivare
Men - flera organisationer med 75 000+ månadsgivare ser idag tapp i nyrekrytering. Samtidigt lyckas mindre organisationer lättare få in nya givare.
📉 Färre personer ger – men de ger mer
Det ekonomiska läget och ett generationsskifte gör att fler väljer spontana gåvor framför regelbundet givande.
📱 Nya generations givare (65%) föredrar Swish
För några år sedan sade bankerna att AutoGiro skulle försvinna. Nu vet vi att det stannar lite längre - det som kommer nu är Automatiska betalningar med Swish som möjliggör för en givare att bli månadsgivare med ett enkelt knapptryck.
💬 Säg hejdå till endast text i SMS
Utöver det kommer RCS - rich communication service - som gör att SMS-utskick kommer kunna broderas ut med bilder, länkar och designade meddelande istället för enbart text. (När det finns tillgängligt för iOS kommer Adoveo släppa det).
Case:
🌱 WWF Norges seminarium – från fröpåsar till faddrar
WWF Norge visade hur man kan tänka nytt kring engagemang och leads. Istället för att ge en fröpåse till alla som blev faddrar valde de att ge bort fröpåsar. 100 000 fröpåsar senare är det en otroligt lyckad kampanj med 91 000 insamlade leads och 2500 nya faddrar.
Key take away: ha alltid ett nästa steg i er givarresa! Får du en lead, led personen till ett quiz, sedan till att engagera sig politiskt, bli fadder, konversera med experter inom ämnet. Vill du göra något liknande? Prata med din CSM så hjälper vi dig sätta upp flödet!
🇦🇫 Svenska Afghanistankommittén – lojalitet i kris
SAK har genomgått det tuffaste en organisation kan uppleva - ett förbud mot att bedriva sin verksamhet på plats. Hur gör man då? Insamlingsansvarig Elin Asplund berättade om vikten av transparens och kommunikation. Vid en kris bör alltid medlemmarna informeras först, före de nås av media. Fokusera på att utbilda och engagera givarna och ha en tydlig kriskommunikationsplan redo ifall krisen slår till.
Key take away: behandla era givare som partners. Berätta inte bara när det går bra - berättta när det är svårt också. Behandla dem med respekt, det bygger lojalitet.
🩺 Läkare utan gränser - vikten av testamentsgåvor
Testamenten stod för en tredjedel av organisationens intäkter 2024. Fler kvinnor än män testamenterar, men männen står för en större del av testamentsintäkterna. Genomsnittlig testamentsgåva är 1 miljon kronor! De givare som skänker mer än 1000 kr har visat sig ha större sannolikhet att testamentera...
Key take away: Ta upp testamente på agendan och våga fråga era givare!