Hur skänker vi?
Och hur vill givarna ge - en trendspaning och inblick!
Hur betalar svenskarna idag? Antalet betalningar som sker digitalt växer för varje år. Totalt är vi nu närmare 7 miljarder transaktioner.
De nya betalsätten så som Apple, Google och Samsung växer och har även börjat ta över en större del av butikshandeln där de numera står för 10% av alla köp.
Dock så finns det fortfarande 25 miljoner betalningar som sker via pappersgiro kvar. Allt är inte digitaliserat…. än!
När svenskar får frågan “hur skulle du vilja ge?” så är svaret tydligt.
65% av svenskarna vill ge via Swish.
20% vill ge via Autogiro.
15% vill ge via giro.
13% vill ge kontanter.
7% vill ge med kort.
6% föredrar ett “övrigt” betalsätt så som Apple pay, Google, Samsung eller något annat.
I år släpps återkommande betalningar med Swish vilket förkortar hela flödet från intressent till månadsgivare. Dessutom går det att integrera med organisationers CRM-system vilket gör varje led spårbart.
För att ställa om inför denna utveckling så gäller det att inse att alla dessa betalningsalternativ kommer att leva samtidigt. Det gäller att möta kunden på deras villkor. Utöver det är det ännu viktigare att börja i tid och förbereda processerna för att kunna hantera återkommande betalningar i olika former. Justera marknadsbudgeten i relation till kostnadseffektivitet och givarpreferenser redan nu så att ni inte hamnar efter. Och glöm inte svansen - alla kommer inte att gå över till automatiska betalningar via Swish direkt, det finns fortfarande de som vill använda autogiro. Åtminstone några år till…